Femelle.no | Våre bloggere | Blogge hos oss? | Ukens konkurranse | Få nyhetsbrev

Archive for the category 'OPPLEVELSER'

A BEAUTIFUL VIEW

På mandag var meg og Amalie på norske talenter auditions. Altså, vi så på – ingen av oss var med! Jeg skal ikke lyge å si det ikke fristet å stå på den scenen, men det får vi ta en annen gang. Uansett, det var utrolig kjekt! Det var spennende å se hvordan ting fungerer «bak» tv skjermen og hva som må til for å produsere et slikt program. Det er jo helt annerledes på tv når du plutselig klør deg litt i hodet og lurer på hvordan de klarer å skifte setting så fort – men det er altså en del klipping og liming som skal til, haha.

Vi startet med å sitte ganske langt bak i salen før en hyggelig mann spurte om vi ville sitte oss på  fremste rad hvor det var noen ledige plasser de ville fylle. Vi kunne selvfølgelig ikke si nei til det! Vi ble også spurt om vi kunne sitte bak i salen under introduksjonen av dommerne for å juble litt og gi de en high five eller to. Jeg må innrømme at jeg ikke håper det blir sett på tv, for jeg kan ikke akkurat påstå at meg og Amalie sine high fiver var vellykket. Det var vel mer sånn «yes nå kan jeg gi han en high five, sånn som vi har fått beskjed om, men jeg tar heller å stikker ut to fingre og poker han litt i skulderen i stedenfor». Ikke som planlagt, skjønner dere. Men det ble morsomt da, og vi lo godt.

Vi ble flyttet tilbake til første rad etter det hvor vi fikk sett alle deltakerne på nært hold. Jeg har aldri hatt et kamera så langt opp i fjeset mitt, og jeg kan fortelle dere at jeg slet skikkelig med å ikke få latterkrampe, men jeg tror jeg klarte meg greit altså. Høres jo nesten ut som at det er jeg som har vært på audition, haha, herlighet. Men ja, det var en fin opplevelse det også!

LIK FACEBOOKSIDEN MIN HER.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
TAKK FOR MEG

I går før vi reiste hjem tok vi taxi inn til Dubrovnik. Jeg har hørt om denne byen før og mange positive ting også, men den falt ikke helt i smak for min del. Selve byen var vel fin, men alt ble litt overdøvet av alt for mange mennesker, køer, liten plass og ingen strender. Det er sikkert mange som foretrekker den byen framfor der vi var, men jeg er en veldig rolig person, så Dubrovnik var ikke helt stedet for meg. I tillegg til det så visste jeg jo at vi skulle dra om noen timer, og da går man bare å venter. Kanskje jeg får dra tilbake en annen gang og se om jeg får ett litt bedre inntrykk. Fem timer i Dubrovnik var ikke akkurat så masse heller, så det er mulig jeg hadde fått en bedre opplevelse av byen hvis jeg bare hadde tatt det helt med ro og ikke ventet på å dra. Hvem vet.

Vi kom hjem i natt. Overskriften på dette innlegget skulle egentlig vært «borte bra, hjemme best» men for første gang var det ikke like gøy å komme hjem. Ikke fordi jeg ikke liker meg her, men jeg kunne vært i Orebic i noen uker til. Gud, som jeg savner det stedet allerede. Det er ikke mye der nede. Et par butikker, ikke det største matutvalget og omtrent bare en gate. De første dagene lurte vi på om vi hadde gått på et skikkelig smell, men etterhvert som vi tilpasset oss skjønte vi fort at vi hadde funnet oss en perle. Omtrent ingen turister, lite folk på strendene, krystallklart vann, sol og fred. Et sted perfekt for gamle sjeler og rolige mennesker. Det var et eller annet med det stedet som sjarmerte meg veldig. Jeg håper vi sees igjen, Orebic.

Nå er det vel «back to reality». Eller, jeg har noen dager igjen til skolen starter – men for meg har den vel startet allerede. Det er det eneste som svirrer i hodet mitt nå og jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig. Jeg skal prøve å fylle opp dagene før jeg begynner igjen slik at jeg ikke tenker like mye på det. Starter imorgen med bursdag! Sweet 16. Føler ikke det er noe spesielt egentlig, men ett år nærmere bil, reise og livet. Vi snakkes!

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

Ukens tanke: Å møte frykten sin er ikke alltid så gale som man tror. Ofte blir man positivt overrasket over hva som skjuler seg på andre siden. Denne uken har jeg klart å slappe ordentlig av ute i vannet. Vannet som jeg har vært redd for, det samme vannet som jeg har fryktet flere ganger. Når jeg har lagt på vannet og kroppen min har fløte i takt med bølgene så har jeg kjent på en følelse jeg ikke har kjent på samme måten før. Følelsen av frihet. Jeg har dykket, og sett på de vakre skapningene som finnes under vannet her i Kroatia. Jeg har aldri følt meg lettere.

collage

Ukens craving: Jeg må nok si sjokolade denne gangen også. Av en eller annen grunn spiser jeg skikkelig masse sjokolade når vi er her nede. Men jeg er jo på ferie, så da har jeg lov. Ikke sant?

Ukens opptur: Jeg begynte på, og avsluttet enda en vakker bok. «Jeg glemte deg aldri» heter den, og gud så fin den var. Som jeg har sagt før så lever jeg meg veldig inn i det jeg leser, så de siste dagene nå så har jeg følt meg litt som hovedpersonen i boken, men på en annen måte. Bok videoen er snart på vei, og da skal jeg fortelle dere litt om de andre bøkene jeg har lest også.

Ukens nedtur: Stormen på lørdag. Lyn, torden og et eneste stort tankekaos. Stormen ute ble fort til en storm inne i hodet mitt, og jeg følte meg ikke helt toppers. Det gikk heldigvis over dagen etterpå!

collage

Ukens låt: «This is my version – Conor Maynard»

Ukens øyeblikk: Under vann, sammen med alle fiskene som stirrer stygt på meg i det jeg svømmer etter de. Svømmeføttene som gir meg litt ekstra fart og dykker brillene som er trykket opp i fjeset mitt. Jeg elsker det, utrolig nok.

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

Enda en fin dag på stranden! I dag dro vi på en annen strand enn den vi pleier, og jeg kan vel fint si at jeg likte meg der mye bedre. Det tror jeg de andre er enig i også, så vi kommer nok til å dra dit flere ganger. Som jeg har sagt flere ganger før så elsker jeg stranden, og jeg kunne vært der i evigheter. Jeg blir mindre og mindre redd for havet, så jeg liker vel stranden mer og mer. <3

Nå ligger jeg bare å slapper av i sengen, og jeg tror ikke vi skal finne på så mye mer i dag. Noen dager er det deilig å bare slappe av litt også – eller, det er vel egentlig det vi gjør på hele tiden her nede, haha, men dere skjønner vel hva jeg mener? Kroppen kjennes ti kilo lettere, og jeg føler meg bedre enn på lenge. Jeg er så heldig.

collage

I går bestemte vi oss for å ta båten over til Korcula for å se litt hva den øyen hadde å by på. Vi startet med å finne en strand som vi la oss på i noen timer. Jeg elsker stranden så innmari mye. Lyden av bølgene, frysningene når vannet treffer kroppen, saltvann i håret og sand mellom tærne. Det er så magisk. For å ikke glemme den solbrune huden, åhh!

Når vi hadde lagt på stranden i noen timer gikk vi for å se litt på denne øyen som visstnok skal være så fin, og det var den. Masse gamle bygninger og smale gater. Så vakkert. Planen var vel egentlig å bli der til siste båten gikk tilbake om kvelden, men det endte med at vi spiste og tok båten hjem etter det, siden vi hadde en del å bære på. Men vi skal tilbake og jeg gleder meg til å se hva mer Korcula har å by på!

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

God morgen! Akkurat nå så skriver jeg til dere fra Kroatia. Når man har mye å gjøre så er det ikke like lett å få postet alle blogginnleggene, men jeg kan fortelle dere hva jeg har gjort siden sist.

På torsdag hadde begge søstrene mine bursdag så da ville jeg så klart være med dem, og på fredag feiret vi meg, Sanne og Leah. Hele familien var her på besøk, og det var en utrolig fin dag. Dagen etter, lørdag, så gikk hele formiddagen til pakking og forberedelser før vi reiste hjemmefra klokken tre. Ganske spesifikt, haha.

Det er nå eg skal fortelle dere om den spennende turen våres for å komme oss hit. Kjøreturen på vei til flyplassen startet med at bilen ble ødelagt og det resulterte i at meg, Leah og mamma ble sittende igjen på en bensinstasjon, i mens pappa måtte komme seg hjem å bytte bil. Dette gjorde oss selvfølgelig veldig stresset, så det ble noen hektiske timer på flyplassen, med en liten frykt om at vi kanskje ikke ville rekke flyet. Men det gjorde vi, og flyturen så ca slik ut:

collage

Deretter kom vi oss gjennom alle kontrollene og hentet bagasjen, og så var vi endelig fremme. Eller, utenom det som skulle være to timer i bil frem til plassen vi bor på. Det var ingen på flyplassen med syv seter i bilene sine, så igjen så nådde vi toppen av stress. Vi kom fram til at vi måtte kjøpe noen bussbiletter, så vi tok bussen i førti minutter før vi kom frem til en busstasjon. Her stod vi å ventet i en stund, mens mamma snakket med de som eier leiligheten og han fikk sendt oss en bil. Heldigvis var denne bilen mye bedre enn det utvalget vi hadde på flyplassen, så vi gjorde vel lurt i å ikke hoppe inn i den ene taxien.

Så etter to timer på veien, med en tjue minutters pause i mellom så kom vi frem rundt halv to. Da var det rett i seng og nå sitter jeg her å skriver til dere, fra Kroatia. Så en spennende tur, men så var det jo gøy med et lite eventyr også. Noen ganger er det vel kanskje best å ikke planlegge eller vite alt!

Nå skal jeg trekke skuldrene tilbake og bare slappe helt av. Jeg satser på at jeg får blogget hver dag. Vi snakkes!

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

Ukens tanke: Hva er egentlig ekte? Når jeg satt i flyet på vei hjem på lørdag og så ut flyvinduet så fikk jeg følelsen av at det finnes så mye mer, noe mye større en oss selv og alt rundt oss, men hva er ekte? Den tanken plager meg litt om dagen. Jeg vet ikke.

Ukens craving: Paprika chipsen i syden! Haha. De som kjenner meg vet at jeg er helt avhengig av chips, og jeg spiser litt mer av det enn hva jeg kanskje burde.

collage2

Ukens opptur: Er det nok å bare si Kreta? Jeg har i hvertfall kost meg masse denne uken der nede, sammen med Sanne, mormor og morfar!

Ukens nedtur: Hm, denne er vanskelig. Jeg tror jeg må si ventingen på flyplassen. Vanligvis liker jeg spenningen og forventningene og hele den reise greien, men når flyet er en time forsinket og jeg ikke følte meg helt bra, da ville jeg bare komme meg hjem.

collage1

Ukens lættis: På gresk aften i Kreta når vi prøve å tolke de greske sangene på norsk! Haha, det er lenge siden jeg har ledd så mye som jeg gjorde da. Og resten av kvelden var hysterisk morsom den også – Sanne, mormor og morfar vet hva jeg snakker om.

Ukens låt: «See trough heart – [SEBELL]»

collage

Ukens øyeblikk: Forrige Lørdag, første dagen i Kreta. Solen var på vei ned og jeg vasset nede ved vannkanten. Jeg har alltid vært litt redd for havet på grunn av ubevisstheten og alt vi ikke vet om det, men det er et av de vakreste øyeblikkene jeg har hatt. Jeg følte meg levende. Jeg følte meg ikke så redd lenger.

JEG HADDE SATT STOR PRIS PÅ OM DU LIKTE FACEBOOKSIDEN MIN HER.

I går litt senere på ettermiddagen bestemte vi for å ta oss en togtur – med tre stopp på veien. Jeg tok en del bilder, og tenkte jeg skulle vise de til dere. Eller, ikke alle da, for det ville blitt et ekstremt langt innlegg – men jeg skal vise dere en del.

Disse første bildene er bare noen jeg tok på veien fra toget, det var utrolig mye fint å se på veien. Og ikke minst – mange fine utsikter.

Se på dette her da!

Toget stoppet her for at vi kunne ta noen kjappe bilder av denne kirken (jeg tror hvertfall det er en kirke). Den var ikke så lett å se fra plassen hvor vi satt, men fin var den.

Jeg må advare dere om at dette ikke er det siste bildet dere kommer til å se av utsikten. Det var mange fine utsikter på veien til stedene vi stoppet, og ved stedene vi stoppet. Dette er en av de, som ble tatt fra toget.

Vårt første stopp var på en vin gård. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt lyst å besøke en slik gård, så det var ganske spennende å få gjort det. Det var masse fine blomster der, og hele stedet var vel egentlig ganske fint i seg selv!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter vi hadde vært på vingården tok vi toget til neste stopp på veien som var et kloster på toppen av fjellet. Det var en ganske humpete tur oppover, men det var verdt det når vi kom til toppen. Å besøke klosteret var en spesiell opplevelse. Jeg fikk en litt rar følelse av å være der, men det var samtidig veldig imponerende å se hva alle nonnene hadde laget og hvordan det så ut der. Vi fikk ikke lov til å ta bilder av nonnene, men vi kunne ta bilde av alt vi ville ellers. Før vi gikk inn fikk vi et tørkle som vi måtte knyte rundt livet for å dekke beina.

Her er klosteret vi besøkte. Det var utrolig fint, og alt var laget av nonnene selv. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, men imponerende er det hvertfall!

Jeg advarte dere. Enda et utsiktsbilde. Har dere sett noe så vakkert?

Klosteret fra utsiden. Vi fikk også gå inn å se, og en nonne fortalte oss litt om hvordan det var der oppe. Det er 50 (litt usikker men tror det er riktig) nonner som bor ved dette klosteret – midt oppe på fjellet.

Så det er altså bildene jeg har tenkt å vise dere fra togturen i går! Jeg håper dere syns det er greit med litt slike innlegg også. Nå må jeg begynne å gjøre meg klar til gresk aften nede ved stranden. Vi snakkes!

JEG HADDE SATT STOR PRIS PÅ OM DU LIKTE FACEBOOKSIDEN MIN HER.

For omtrent et år siden skrev jeg en bucket list (her) som jeg nå tenkte jeg skulle oppdatere litt. Jeg har ikke gjennomført noen av tingene på listen som jeg skrev for et år siden, men så er ikke de tingene akkurat så veldig lett å få til heller – jeg skal fullføre de en vakker dag, men nå har jeg skrevet en bucket list som er litt mer realistisk for 16 år gamle meg. På denne listen er det ting som jeg kan klare å hakke av i løpet av de neste årene, og jeg kommer til å stryke ut punktene etterhvert som jeg har fullført. Kanskje jeg legger til noen nye også! Uansett, her er bucket listen min:

– Klare å fullføre minst 1 år på videregående. Okei, jeg skal forklare. For dere som har lest bloggen min en stund, så vet dere at jeg har slitt med å komme meg på skolen litt på grunn av alt som har foregått med angsten og motivasjon etc. Jeg har vurdert lenge å ikke begynne på videregående til høsten, men nå har jeg bestemt meg for å gi det en sjans. Hvordan det går, det vet jeg ikke – men jeg har hvertfall et mål om å fullføre minst 1 år.

– Dykke. Jeg har aldri vært en veldig stor fan av havet. Det er utrolig vakkert, men jeg vet ikke om jeg syns det er skremmende eller fascinerende å tenke på alt som finnes under vannoverflaten. Tenk hvor mye av havet som ikke er utforsket enda. Jeg er redd for ting jeg ikke kan se, og det «ukjente»,  men havet er så fint at jeg har bestemt meg for å utfordre meg selv ved å dykke. Kanskje jeg blir mindre skremt når jeg faktisk får et bedre innblikk i hva som foregår på havbunnen? Jeg håper på å få krysset dykking av listen allerede i august når vi skal til Kroatia.

collage

–  Gjøre noe helt crazy. En del av meg hadde lyst til å skrive skydiving her, fordi det er noe jeg har veldig lyst til å gjøre en gang i livet mitt. Men siden jeg helt sikkert ikke hadde hatt mot nok til å tørre det, så valgte jeg heller å skrive noe helt «crazy». En del av meg håper det er skydiving som kommer til å stryke ut dette punktet på listen.

– Skrive en bok. Dette har vært drømmen min lenge, og lysten til å skrive en bok blir bare større og større for hver dag. Jeg vil så gjerne skrive en bok om livet mitt og alt jeg har vært gjennom. En bok som får folk til å gråte, le og føle på samme tid.

– Reise. Jeg mener ikke bare sydenturer en gang i året med familien, det er helt fantastisk, men jeg tenker backpackingturer, alene eller sammen med venner. Reise verden rundt. Oppleve, puste, lytte og føle. Leve.

– Lese mange gode bøker. Dette punktet har jeg allerede begynt på og jeg har lest så utrolig mange fine og gode bøker de siste ukene. Å lese får meg virkelig til å kjenne på følelser jeg ikke trodde jeg hadde. I hver bok jeg leser finner jeg en ny følelse, og jeg legger så mye av meg selv i bøkene jeg leser. Det er godt og vondt på samme tid.

collage

– Dusje under et fossefall. Jeg vet ikke om dette går an engang. Jeg vet heller ikke hvorfor jeg vil det, men likevel står det på bucket listen min – og jeg har ikke tenkt å fjerne det.

– Dra på mange roadtrips. Jeg elsker å kjøre bil. Eller, ikke kjøre selvfølgelig, men sitte på. Å kjøre i timesvis med litt roadtrip musikk er noe av det beste jeg vet. Da slapper jeg skikkelig av. Jeg har planer om å gjøre mange roadtrips i fremtiden, og gleder meg vilt til jeg får bil og bare kan kjøre vekk og bli borte i noen dager. Enten med selskap eller uten.

– Lære meg å surfe. Jeg har lyst til å dra til Australia andre året på videregående hvis jeg klarer å fullføre første, og der har jeg utrolig lyst til å lære meg hvordan man surfer. Hvis ikke jeg får dratt dit fins det alltid andre steder jeg kan gjøre det! Marika på et surfebrett, hmm.

– Ta en meningsfull tatovering (eller 10). Jeg gleder meg til jeg blir gammel nok til å ta tatovering. Jeg har mast på mamma og pappa lenge om jeg kan få en allerede nå, men det må nok litt mer arbeid til for at jeg skal klare å overbevise pappa. Jeg elsker hvordan en tatovering kan fortelle så mye for en person og har sin helt egen betydning. Kroppskunst kaller jeg det.

– Bo i utlandet. Jeg nekter å bli boende i Norge for alltid. Heldig er jeg som er oppvokst her, men verden har så mye mer å tilby! Jeg vil flytte til et sted langt vekke, hvor jeg får oppleve en ny kultur og kan møte nye mennesker. Alene eller sammen med noen.

collage

– Bli kvitt angsten. Jeg var litt usikker på om jeg skulle ha dette som en del av bucket listen min. Angsten er en så stor del av meg nå, og selv om den har gjort meg mye vondt, så har den også gjort meg sterkere og mer menneskelig. Jeg er litt redd for hva jeg er uten den, men jeg må jo bli kvitt angsten en dag –  i mitt eget tempo.

– Hjelpe mennesker. Jeg har lyst å få dette inn i reise delen. Reise rundt i verden å hjelpe med frivillighetsarbeid. Jeg vil også kunne bruke det jeg har opplevd av angst og depresjoner i livet til å hjelpe andre. Jeg kunne ønske at barn lærte litt mer om slike ting på skolen, slik at de slipper å være redd hvis de noen gang skulle få følelsen av angst eller andre slike temaer som dessverre er veldig vanlig i dag.

– Dra på en festival. Drømmen er jo Coachella, men andre festivaler funker også! Jeg digger festivalstilen og hele opplegget med en festival, så jeg skal nok få deltatt i en jeg også en dag.

Så dette er altså slik listen min ser ut nå! Jeg kommer nok til å skrive inn fler ting her etterhvert som jeg finner nye ting jeg ønsker å oppleve, og stryke ut ting etterhvert som jeg har opplevd dem. Jeg prøver å være realistisk og ikke skrive uoppnåelige ting på listen, slik at jeg faktisk skal klare å fullføre hvertfall noen av punktene. 🙂  Hva er på toppen av din bucket liste?

JEG HADDE SATT STOR PRIS PÅ OM DU LIKTE FACEBOOKSIDEN MIN HER.

Ukens tanke: Jeg tok meg selv i å gråte stille i baksetet i bilen for noen dager siden. Den siste uken har jeg virkelig tenkt over hvor heldig jeg faktisk er! Jeg har alt jeg trenger, og litt mer ♥

Ukens craving: Jeg har ikke hatt noe spesiell craving denne uken.. tror jeg. Kanskje pepsi max, men det craver jeg hele tiden, så jeg vet ikke om det teller?

Ukens opptur: Hm, jeg tror det må bli hytteturen fra mandag til onsdag. Rine, Lene, Amalie og jeg dro på hytten i tre dager. Vi badet, spiste, spilte brettspill og bare slappet av. En fin hyttetur med tre av favorittmenneskene mine.

Ukens nedtur: Været. Får jeg lov til å si det? Regnet her i Bergen har bøttet ned i flere dager nå. Det er utrolig vakkert, og en god grunn til å bare slappe av se en film eller to, men jeg hadde vel ventet meg litt sommer nå i ferien – slik at vi kunne dratt på stranden, eller bare ut av huset uten å bli klissvåt. Jeg elsker regnet, men jeg er veldig glad i solen også.

Ukens lættis: Hm, jeg tror det må være på hytten når vi spiste middag og vi kom med mange morsomme «puns» (haha?). Vi holdt på å le oss i hjel, og det endte opp med brus på hele bordet.

Ukens låt: «Woke the f*ck up – Jon Bellion»

Ukens flause: Jeg er en person som vanligvis blir flau av det meste, men jeg kan faktisk ikke komme på noe som har gjort meg flau denne uken. Men så har jo jeg hukommelse som en gullfisk da..

Ukens øyeblikk: For noen dager siden når jeg satt i bilen med mamma og alt jeg kunne høre var regnet som slo ned på rutene. Det er noe spesielt med regnet.