Femelle.no | Våre bloggere | Blogge hos oss? | Ukens konkurranse | Få nyhetsbrev

Archive for the category 'REISE'

Jeg drømmer meg bort. Land, byer, nye steder. Jeg vil se. Jeg vil se, lukte og ta på. Jeg vil oppleve og lære. Lære av erfaringer. Lære av feil. Jeg vil gå meg vill og føle meg fortapt. Jeg vil sovne under stjernehimmelen og våkne av soloppgangen.

Jeg vil ha en solbrun hud, ta bilder av alt jeg ser, og spise mat fra en annen kultur

Jeg vil fylle opp passet mitt til siste side og vandre i vannkanten mens solen går sakte ned foran øynene mine

Jeg vil ta bilder tusen forskjellige steder, spise pizza på andre siden av jorden, og gå langs de fineste strendene

Jeg vil kjenne på spenningen av å sitte i et fly og se verden under meg, hoppe i alle hotellsenger og dele det med mennesker jeg er glad i

Jeg vil utforske nye gater og lese hundrevis av bøker ved bassengkanten

Jeg vil se krystallklare hav, store byer og alle de fine utsiktene. Jeg vil se verden fra flere perspektiv, både de gode og de vonde.  Jeg vil møte mennesker som forandrer livet mitt. Jeg vil finne ny inspirasjon, og få svar på alle spørsmålene jeg har. Jeg vil ikke være redd for havet. Jeg vil hoppe fra klipper, dykke og lære meg å surfe. Jeg vil dra på backpacking og leve på budsjett. Jeg vil sende postkort fra andre siden av verden. Jeg vil kjenne på hjemlengsel og redsel. Jeg vil ringe hjem og fortelle om alle de fine tingene jeg har opplevd.

Jeg vil reise. Jeg vil så gjerne reise.

TAKK FOR MEG

I går før vi reiste hjem tok vi taxi inn til Dubrovnik. Jeg har hørt om denne byen før og mange positive ting også, men den falt ikke helt i smak for min del. Selve byen var vel fin, men alt ble litt overdøvet av alt for mange mennesker, køer, liten plass og ingen strender. Det er sikkert mange som foretrekker den byen framfor der vi var, men jeg er en veldig rolig person, så Dubrovnik var ikke helt stedet for meg. I tillegg til det så visste jeg jo at vi skulle dra om noen timer, og da går man bare å venter. Kanskje jeg får dra tilbake en annen gang og se om jeg får ett litt bedre inntrykk. Fem timer i Dubrovnik var ikke akkurat så masse heller, så det er mulig jeg hadde fått en bedre opplevelse av byen hvis jeg bare hadde tatt det helt med ro og ikke ventet på å dra. Hvem vet.

Vi kom hjem i natt. Overskriften på dette innlegget skulle egentlig vært «borte bra, hjemme best» men for første gang var det ikke like gøy å komme hjem. Ikke fordi jeg ikke liker meg her, men jeg kunne vært i Orebic i noen uker til. Gud, som jeg savner det stedet allerede. Det er ikke mye der nede. Et par butikker, ikke det største matutvalget og omtrent bare en gate. De første dagene lurte vi på om vi hadde gått på et skikkelig smell, men etterhvert som vi tilpasset oss skjønte vi fort at vi hadde funnet oss en perle. Omtrent ingen turister, lite folk på strendene, krystallklart vann, sol og fred. Et sted perfekt for gamle sjeler og rolige mennesker. Det var et eller annet med det stedet som sjarmerte meg veldig. Jeg håper vi sees igjen, Orebic.

Nå er det vel «back to reality». Eller, jeg har noen dager igjen til skolen starter – men for meg har den vel startet allerede. Det er det eneste som svirrer i hodet mitt nå og jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig. Jeg skal prøve å fylle opp dagene før jeg begynner igjen slik at jeg ikke tenker like mye på det. Starter imorgen med bursdag! Sweet 16. Føler ikke det er noe spesielt egentlig, men ett år nærmere bil, reise og livet. Vi snakkes!

SUNKISSED SKIN & BEACH HAIR

Det er en helt annen atmosfære. Lokale mennesker. Noen ganger virker de litt irritert siden vi er turister, men jeg velger å tro at det er fordi de ikke er helt vandt til turismen enda. Bølgene som slår mot muren når vi går bortover gaten, et ukjent språk – ukjente mennesker. For første gang har jeg måtte tilpasse meg menneskene i utlandet, og ikke motsatt.

I begynnelsen var jeg litt skeptisk. Et par butikker, ikke et særlig stort matutvalg, og en annen type mennesker – men jeg liker meg mer og mer. Syv dager igjen. Det blir fint å komme hjem. Jeg savner regndråpene, men jeg kunne fint vært her litt lenger.

I dag er det storm. Eller, jeg vet egentlig ikke siden dette er forhåndsskrevet, men det var i hvertfall meldt storm til i dag. Hvor rart er det at jeg skriver dette nå, og i morgen når jeg poster det så driver jeg med noe helt annet? Ikke at det er så veldig mye å finne på her, men jeg liker det. Jeg liker forandringer – og dette er en stor forandring fra hjemme. En stor forandring fra de reisene vi har hatt før.

Brunfargen har begynt å komme seg. Jeg er kanskje litt solbrent, men det gjør meg egentlig ingenting. Jeg føler meg bedre med solkysset hud. Jeg føler meg litt mer selvsikker da. Om det er en bra ting eller ikke, det vet jeg ikke. Men sånn er det. Nok en ting som er rart.

Å reise gjør meg godt. Nye ting, litt stueforandring. Nye mennesker, en annen kultur. Jeg lytter, lukter og kjenner. Jeg lærer. Det er store forskjeller. Jeg trenger å se det. Jeg trenger å se at ikke alt er slik som vi har det hjemme i Norge. Jeg trenger å se forskjellige typer mennesker og kulturer, prøve ut ny mat, og gjøre ting som jeg kanskje ikke har tørt tidligere. Det er dette jeg trenger akkurat nå, og det er dette jeg vil gjøre resten av livet. Noen ganger vil jeg få meg en positiv overraskelse, andre ganger kan det hende jeg blir  skuffet. Men alt er vel vakkert på sin egen måte? Alt har sin sjarm. Reise. Jeg elsker å reise.

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

Enda en fin dag på stranden! I dag dro vi på en annen strand enn den vi pleier, og jeg kan vel fint si at jeg likte meg der mye bedre. Det tror jeg de andre er enig i også, så vi kommer nok til å dra dit flere ganger. Som jeg har sagt flere ganger før så elsker jeg stranden, og jeg kunne vært der i evigheter. Jeg blir mindre og mindre redd for havet, så jeg liker vel stranden mer og mer. <3

Nå ligger jeg bare å slapper av i sengen, og jeg tror ikke vi skal finne på så mye mer i dag. Noen dager er det deilig å bare slappe av litt også – eller, det er vel egentlig det vi gjør på hele tiden her nede, haha, men dere skjønner vel hva jeg mener? Kroppen kjennes ti kilo lettere, og jeg føler meg bedre enn på lenge. Jeg er så heldig.

Processed with VSCO with a6 preset

Dere aner ikke hvor langt tid jeg har brukt på å få lastet opp disse bildene – eller, på å gjenopprette de. I går tok jeg over hundre antrekksbilder (enkelt og greit fordi jeg ikke ble fornøyd med noen), og jeg klarte å slette alle sammen. Heldigvis klarte jeg å gjenopprette disse tre, men som den perfeksjonisten jeg er så er det vanskelig for meg å bla nedover dette innlegget altså, haha. Bildene er ikke de jeg likte best, det er dårlig kvalitet og jeg får ikke lastet de opp i full størrelse. Hjelp.

Men jeg smiler da. I dag har meg, pappa, Sanne og Jonas vært på fjelltur. Fjelltur i 35 grader? Å jadda. Vi gikk opp et fjell som heter Sv lilja, og det var vel – hva var det? Det var fint. Turen var fin, men herlighet så sliten vi var. Eller, meg og Sanne hvertfall, men det var absolutt verdt det! Å dra på fjelltur i utlandet er undervurdert. Jeg elsker å se på alle fine utsiktene og naturen. Fascinerende. Det er akkurat hva det er.

Planen nå er vel å forhåpentligvis spise middag. Utvalget i butikkene og på resturantene her nede er ikke noe særlig å skryte av, så i dag, etter mye grubling, har vi klart å finne en middagsrett som jeg håper vi får til å lage – så får vi se hvordan det går. Vi snakkes i morgen, og da forhåpentligvis med litt bedre bilder. Uff, jeg får helt noia.

collage

I går bestemte vi oss for å ta båten over til Korcula for å se litt hva den øyen hadde å by på. Vi startet med å finne en strand som vi la oss på i noen timer. Jeg elsker stranden så innmari mye. Lyden av bølgene, frysningene når vannet treffer kroppen, saltvann i håret og sand mellom tærne. Det er så magisk. For å ikke glemme den solbrune huden, åhh!

Når vi hadde lagt på stranden i noen timer gikk vi for å se litt på denne øyen som visstnok skal være så fin, og det var den. Masse gamle bygninger og smale gater. Så vakkert. Planen var vel egentlig å bli der til siste båten gikk tilbake om kvelden, men det endte med at vi spiste og tok båten hjem etter det, siden vi hadde en del å bære på. Men vi skal tilbake og jeg gleder meg til å se hva mer Korcula har å by på!

13663598_1217227801643469_990736734_o
T-SKJORTE ADIDAS / SHORTS LEVI’S 501

13918885_1217230608309855_1351843938_o
For øyeblikket sitter jeg oppe i leiligheten og skriver til dere. Vi har vært på stranden i hele dag, og nå fant jeg ut at det var nok sol på meg. Vi har tross alt tolv dager til å steike på, så jeg hører på kroppen når den trenger en pause. Utenom det så går vel alt ganske bra her nede! Eller, det er ikke  mye som skjer eller mange steder å handle, men det er litt koselig det også. Det er veldig lokalt her vi er, så jeg tror ikke turister er det de er aller best på. Det er deilig å kjenne litt på varmen igjen!

Nå skal jeg slappe av litt mens jeg venter på at de andre skal komme opp. Jeg er usikker på hva planen er i dag, om vi skal spise ute eller hjemme – men mat blir det hvertfall, og så for vi vel se om vi finner på noe annet. I morgen har mamma bursdag, så da drar vi til et annet sted her som heter Korcula. Jeg er spent på å se hvordan det blir, men en fin feiring av mamma skal det nok bli uansett! Vi snakkes i morgen.

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

God morgen! Akkurat nå så skriver jeg til dere fra Kroatia. Når man har mye å gjøre så er det ikke like lett å få postet alle blogginnleggene, men jeg kan fortelle dere hva jeg har gjort siden sist.

På torsdag hadde begge søstrene mine bursdag så da ville jeg så klart være med dem, og på fredag feiret vi meg, Sanne og Leah. Hele familien var her på besøk, og det var en utrolig fin dag. Dagen etter, lørdag, så gikk hele formiddagen til pakking og forberedelser før vi reiste hjemmefra klokken tre. Ganske spesifikt, haha.

Det er nå eg skal fortelle dere om den spennende turen våres for å komme oss hit. Kjøreturen på vei til flyplassen startet med at bilen ble ødelagt og det resulterte i at meg, Leah og mamma ble sittende igjen på en bensinstasjon, i mens pappa måtte komme seg hjem å bytte bil. Dette gjorde oss selvfølgelig veldig stresset, så det ble noen hektiske timer på flyplassen, med en liten frykt om at vi kanskje ikke ville rekke flyet. Men det gjorde vi, og flyturen så ca slik ut:

collage

Deretter kom vi oss gjennom alle kontrollene og hentet bagasjen, og så var vi endelig fremme. Eller, utenom det som skulle være to timer i bil frem til plassen vi bor på. Det var ingen på flyplassen med syv seter i bilene sine, så igjen så nådde vi toppen av stress. Vi kom fram til at vi måtte kjøpe noen bussbiletter, så vi tok bussen i førti minutter før vi kom frem til en busstasjon. Her stod vi å ventet i en stund, mens mamma snakket med de som eier leiligheten og han fikk sendt oss en bil. Heldigvis var denne bilen mye bedre enn det utvalget vi hadde på flyplassen, så vi gjorde vel lurt i å ikke hoppe inn i den ene taxien.

Så etter to timer på veien, med en tjue minutters pause i mellom så kom vi frem rundt halv to. Da var det rett i seng og nå sitter jeg her å skriver til dere, fra Kroatia. Så en spennende tur, men så var det jo gøy med et lite eventyr også. Noen ganger er det vel kanskje best å ikke planlegge eller vite alt!

Nå skal jeg trekke skuldrene tilbake og bare slappe helt av. Jeg satser på at jeg får blogget hver dag. Vi snakkes!

INSTAGRAM – @MARIKABENTZEN

En liten video jeg har satt sammen til dere fra Kreta. Ikke den beste kvaliteten, men sett på 1080px for å få den best mulig!

I går litt senere på ettermiddagen bestemte vi for å ta oss en togtur – med tre stopp på veien. Jeg tok en del bilder, og tenkte jeg skulle vise de til dere. Eller, ikke alle da, for det ville blitt et ekstremt langt innlegg – men jeg skal vise dere en del.

Disse første bildene er bare noen jeg tok på veien fra toget, det var utrolig mye fint å se på veien. Og ikke minst – mange fine utsikter.

Se på dette her da!

Toget stoppet her for at vi kunne ta noen kjappe bilder av denne kirken (jeg tror hvertfall det er en kirke). Den var ikke så lett å se fra plassen hvor vi satt, men fin var den.

Jeg må advare dere om at dette ikke er det siste bildet dere kommer til å se av utsikten. Det var mange fine utsikter på veien til stedene vi stoppet, og ved stedene vi stoppet. Dette er en av de, som ble tatt fra toget.

Vårt første stopp var på en vin gård. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt lyst å besøke en slik gård, så det var ganske spennende å få gjort det. Det var masse fine blomster der, og hele stedet var vel egentlig ganske fint i seg selv!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter vi hadde vært på vingården tok vi toget til neste stopp på veien som var et kloster på toppen av fjellet. Det var en ganske humpete tur oppover, men det var verdt det når vi kom til toppen. Å besøke klosteret var en spesiell opplevelse. Jeg fikk en litt rar følelse av å være der, men det var samtidig veldig imponerende å se hva alle nonnene hadde laget og hvordan det så ut der. Vi fikk ikke lov til å ta bilder av nonnene, men vi kunne ta bilde av alt vi ville ellers. Før vi gikk inn fikk vi et tørkle som vi måtte knyte rundt livet for å dekke beina.

Her er klosteret vi besøkte. Det var utrolig fint, og alt var laget av nonnene selv. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, men imponerende er det hvertfall!

Jeg advarte dere. Enda et utsiktsbilde. Har dere sett noe så vakkert?

Klosteret fra utsiden. Vi fikk også gå inn å se, og en nonne fortalte oss litt om hvordan det var der oppe. Det er 50 (litt usikker men tror det er riktig) nonner som bor ved dette klosteret – midt oppe på fjellet.

Så det er altså bildene jeg har tenkt å vise dere fra togturen i går! Jeg håper dere syns det er greit med litt slike innlegg også. Nå må jeg begynne å gjøre meg klar til gresk aften nede ved stranden. Vi snakkes!